Pravo - levá orientace a lateralita v předškolním věku dítěte - aneb, nejméně školních starostí.
|
Číslo akreditace: 32594/2020-5-777 |
Cílem vzdělávací akce je osvojování zajímavých přístupů i metodik pro zmírnění eventuálních negativních prožitků neúspěšnosti dítěte na počátku základní školní docházky . Naučí se postup ?Orientační zkoušky laterality? - který uplatni při diagnostice laterality u dětí předškolního a mladšího školního věku. V návaznosti na absolvování semináře je absolvent schopen na základě zjištěné diagnózy doporučit vedení dominantní ruky; jeho objektivní posouzení vychází z podrobné zkoušky a z pozorování dítěte.
Do obsahu seminářem jsou zařazena níže uvedená témata :
1. Nepříznivá konstelace laterality / přirozené leváctví, ?patologičtí ? leváci ; časné ukazatele stranových preferencí ?/lateralita a dominance /pozitiva leváctví,zásady práce s levorukými dětmi ? vyšetření lateralita v rozmezí 4-5,5 r. dítěte / ; lateralita dalších funkcí / amblyopie /, křížová / zkřížená lateralita
2. typy laterality- praváctví, leváctví, ambidextrie- nevyhraněná lateralita; genotyp ? fenotyp
3. dominance hemisfér pro čtení, psaní / dělba činnosti mezi hemisférami ; enviromentální teorie / vliv prostředí / , hormonální teorie , porodní stres ; leváctví a poruchy učení ? předmět akt. výzkumů ; leváctví a duševní schopnosti / korelace s tvořivostí, uměleckými sklony a s vizuálním myšlením ?/
4. dominance hemisfér pro řečové podněty / lingvistické souvislosti
5. orientace v prostoru - vývoj prostorové orientace, vývoj pravo ? levé orientace
6. pravolevá orientace a čtení / ZŠ ? první a druhý post. ročník ? úskalí /
8. nácvik pravo ? levé orientace a prostorové orientace
9. orientační logopedické vyšetření
|
Určeno: učitelkám MŠ a l. st. ZŠ, vychovatelkám ŠD |